واكنش ها به طرح عنان برای سوریه
نوشته شده توسط : zwembril

به گزارش منابع خبری ،'كوفی عنان' فرستاده ویژه دبیركل سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه، اعلام كرد دولت 'بشار اسد' رییس جمهوری سوریه، به طرح 6 ماده ای او برای خاتمه ناآرامی های یك ساله در این كشور پاسخ موافق داده است.

براساس این گزارش ها، طرح شش ماده ای عنان شامل 'آغاز گفت و گوهای سیاسی بر مبنای مطالبات مردمی، عقب كشیدن نیروهای نظامی و سلاح های سنگین ارتش سوریه از مناطق درگیر، پایبندی طرفین به آتش بس و اجازه ورود كمك های بشردوستانه به مكان های درگیری و پایان درگیری ها و خشونت از جمله پایان حمایت كشورهای خارجی از حمایت گروه های مسلح، آزادی زندانیان سیاسی، تسهیل و تضمین تردد خبرنگاران در تمام مناطق است.'

** واكنش روسیه و چین

------------------------------

كوفی عنان كه پس از جلب موافقت دمشق، راهی مسكو و پكن شده بود در آنجا نیز همراهی مقام های كشورهایی را جلب كرد كه پیش از این دوباره، قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت سازمان ملل متحد را درباره سوریه وتو كرده بودند.

'دمیتری مدودیف' رییس جمهوری روسیه، ششم فروردین ماه در دیدار با عنان، گفت: ماموریت عنان شاید آخرین شانس برای جلوگیری از وقوع یك جنگ طولانی و داخلی در این كشور باشد.

مدودیف افزود: هر آنچه از دست روسیه برای موفقیت ماموریت نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در سوریه برمی آید، انجام خواهد شد.

به گزارش یك روز بعد رادیو دولتی 'صدای روسیه'، رییس جمهوری این كشور پس از دیدار با 'باراك اوباما' همتای آمریكایی خود در سئول گفت: مسكو و واشنگتن بر حمایت كامل از ماموریت كوفی عنان در سوریه تاكید كردند.

وی افزود: دو كشور به مثبت بودن تلاش های كوفی عنان اعتقاد دارند و می دانند این، بهترین مسیر برای حل اختلافات و پایان دادن به خشونت ها در سوریه است.

'الكساندر لوكاشویچ' سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، نیز نهم فروردین ماه اعلام كرد 'با وجود ارسال دعوت نامه برای ما، مسكو در این نشست شركت نمی كند، زیرا بر این باوریم كه برگزاری این نشست به صورت یكجانبه و بدون دعوت از تمامی گروه های درگیر در سوریه صورت می گیرد'.

پنجم اسفندماه سال گذشته نیز نخستین نشست این گروه در تونس برگزار شده بود.

لوكاشویچ با اشاره به این نشست افزود: برگزاری نشست قبلی گروه 'دوستان سوریه' در تونس نشان داد كه شركت كنندگان در آن به دنبال یافتن راه حلی برای پایان دادن به بحران سوریه نیستند، بلكه می خواهند برای مداخله خارجی در امور داخلی این كشور زمینه سازی كنند.

وی با تاكید بر موضع كشورش مبنی بر برقراری گفت و گوی گسترده ملی در سوریه تاكید كرد: ما تمام تلاش خود را به كار می بریم تا ضمن حمایت از كامل از ماموریت عنان در سوریه انگیزه لازم برای پایان دادن به خشونت ها در این كشور را در میان طرف های درگیر ایجاد كنیم.

وی یادآور شد: باید از تمامی امكانات موجود برای تاثیر گذاری بر مخالفان دولت سوریه به منظور ترغیب آنان جهت بازگشت به پشت میز مذاكره استفاده شود و بدیهی است كه تحقق این امر در گروی مشاركت تمامی كشورهای تاثیر گذار بر مخالفان است و عنان نیز برای محقق شدن چنین چیزی تلاش می كند.

لوكاشویچ افزود: متاسفانه برنامه ریزی برای برگزاری نشست استانبول درباره مسایل سوریه نشان می دهد كه عزم لازم برای حل و فصل صلح آمیز بحران سوریه در طرف های خارجی وجود ندارد.

هفتم فروردین ماه نیز پس از آنكه سخنگوی وزارت امورخارجه چین اعلام كرد این كشور در نشست دوازدهم فروردین ماه 'دوستان سوریه' در تركیه شركت نخواهد كرد، عنان وارد پكن شد.

سخنگوی دولت چین تاكید كرد حل مساله سوریه به مشاركت و گفت و گوی بین جوانب ذیربط نیاز دارد و جامعه بین المللی باید مقدمات آن را فراهم كند.

هشتم فروردین ماه 'ون جیا بائو' نخست وزیر چین، به عنان گفت: هر تلاشی در راستای كاستن از تنش ها در سوریه مورد حمایت چین است.

وی افزود: چین بر این باور است كه مساله سوریه فقط به یك راه حل عادلانه ، صلح آمیز و مناسب نیاز دارد.

** واكنش آمریكا

-----------------------

مدودیف هفتم فروردین ماه پس از دیدار با اوباما درباره طرح عنان به نقل از همتای آمریكایی خود گفت: واشنگتن بدون توجه به اختلاف نظر روسیه و آمریكا درباره تحولات سوریه از تلاش های كوفی عنان در حل اختلافات داخلی سوری ها حمایت خواهد كرد.

به گفته رییس جمهوری روسیه، اوباما در این دیدار ابراز امیدواری كرد تلاش های عنان خشونت را در سوریه متوقف كند و شرایطی را برای شهروندان فراهم آورد كه بتوانند آینده خود را رقم بزنند.

با این حال، به گزارش یك روز بعد تارنمای بنگاه سخن پراكنی بی. بی. سی، 'هیلاری كلینتون' وزیر امورخارجه آمریكا، در آستانه سفر خود به منطقه برای شركت در نشست وزرای خارجه شورای همكاری خلیج فارس و سپس نشست دوم 'دوستان روسیه'، گفت: 'جامعه جهانی این تصمیم آقای اسد را بر اساس رفتارهای بعدی او و اتفاقات آینده قضاوت خواهد كرد'.

كلینتون افزود: سابقه پایبندی آقای اسد به وعده هایش موجب شده است حالا از او برای اثبات مدعای خود انتظار داشته باشیم كه فورا به گفته هایش جامه عمل بپوشاند.

** واكنش گروه های مخالف دولت سوریه

-----------------------------------------------

با وجود حمایت مقام های سوریه و چین از طرح عنان و حتی موافقت محتاطانه و مشروط آمریكا، تارنمای بنگاه سخن پراكنی بی. بی. سی هشتم فروردین ماه نوشت: گروه های مخالف دولت سوریه كه هم اكنون در تركیه گرد هم آمده اند، در پی انتشار خبر موافقت آقای اسد با طرح پیشنهادی دبیركل سابق سازمان ملل متحد، گفتند: تحت هیچ شرایطی بر سر طرحی معامله نمی كنند كه به بقای دولت بشار اسد در قدرت بینجامد.

به نوشته این تارنما، گروه های مخالف دولت سوریه توافق كرده اند خود را 'شورای ملی سوریه' بنامند و عهده دار نمایندگی مردم این كشور شوند اما اختلاف نظرهای جدی و شكاف های عمیق میان این گروه ها، كارایی این شورا را با سوالات اساسی مواجه كرده است.

به گزارش منابع خبری، در شرایطی كه ارتش سوریه توانسته است منطقه 'باباعمرو' در حمص را از مخالفان مسلح باز پس گیرد، هنوز هم عده ای، از جمله كشورهای غربی با كمك برخی هم پیمانان منطقه ای خود می كوشند برای این گروه اعتبارهای لازم را در سطح منطقه ای و بین المللی كسب كنند و آنان را در قالب یك گروه منسجم و با برنامه روشن در مقابل حكومت اسد قرار دهند.

این گروه چشم خود را به روی اصلاحات و تغییرات اعمال شده از سوی دمشق طی یك سال اخیر بسته اند.پس از برگزاری انتخابات بیست و یكم آذرماه شورای شهر و روستا، رای آری 4/89 درصد از 37/8 میلیون شركت كننده در همه پرسی هفتم اسفندماه قانون اساسی سوریه با 157 ماده، راه برقراری نظام چندحزبی و برابری احزاب سیاسی و همچنین انتخاب رییس جمهوری برای مدت هفت ساله و فقط برای دو دوره را هموار كرد.

با وجود ادامه ناآرامی ها در برخی مناطق مرزی و دست بردن معترضان به سلاح گرم كه با حمایت های كشورهای غربی و برخی سران عرب صورت گرفته، دولت اسد به فكر برگزاری انتخابات مجلس در هجدهم اردیبهشت ماه است.

به نوشته هشتم فروردین ماه روزنامه 'الثوره' چاپ دمشق، حدود 2700 نفر برای انتخابات مجلس 250 نفره سوریه نامزد شده اند.

از سوی دیگر، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در پایان سال آینده از دیگر آزمون های پیش روی اسد است كه از هم اكنون می تواند عرصه مناسبی برای رقابت های سالم سیاسی میان گروه های مختلف سوری باشد؛ البته به شرطی كه معارضه مسلحانه با دولت مركزی را كنار گذاشته و بر اساس طرح عنان، پای میز مذاكره بنشینند.

تحقیق**1961**1599





:: برچسب‌ها: عکس ها ,
:: بازدید از این مطلب : 184
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : شنبه 12 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: