نگرانی فزاینده چین از حضور نظامی آمریكا در استرالیا
نوشته شده توسط : zwembril

گفته می شود نگرانی ها درمورد روابط استرالیا با آمریكا طی دیدار با مقامات چین به ویژه 'یانگ جیچی' همتای چینی وی نیز مطرح شده است.

این درحالی است كه وزیرخارجه استرالیا در مصاحبه ای با روزنامه 'سیدنی مورنینگ هرالد' این كشور، هدف از دعوتش به چین توسط مقامات چینی را مذاكره و گفت و گو پیرامون همكاریهای نظامی و دفاعی با واشنگتن ذكركرد.

باوجودیكه 'باب كار' مدعی است كه حضور نظامی آمریكا در استرالیا به مسایل زیربنایی و ثبات در آسیا و اقیانوسیه كمك می كند و فضایی برای توسعه اقتصادی صلح آمیز فراهم می آورد اما طرح 'باراك اوباما' رییس جمهوری آمریكا برای افزایش حضور نظامی كشورش در منطقه به ویژه استرالیا و امضای توافقنامه ای دراین زمینه با 'كانبرا' موجب افزایش نگرانیها از حضور نظامی آمریكا در منطقه و انتقاد از استرالیا شده است.

چین با اعتراض به حضور نیروهای آمریكایی در استرالیا، تلاشهای سازنده را برای برقراری آرامش در منطقه خواستار شد و اعلام كرد كه حضور نظامی آمریكا در استرالیا بازگشت به دوران جنگ سرد است.

این درحالی است كه 'اوباما' افزایش حضور و نفوذ آمریكا را در منطقه آسیا- اقیانوس آرام یكی از اولویتهای مهم واشنگتن می داند از همین رو اتحاد نظامی خود را با ژاپن، كره جنوبی، فیلیپین ، تایلند و سنگاپور كه همگی در حیاط خلوت چین قراردارند، تقویت می كند.

آمریكا اخیرا بیش از دویست تفنگدار دریایی به استرالیا برای استقرار در شمال این كشور اعزام كرده و قرار است شمار این نظامیان به دوهزار و پانصد نفر برسد كه 'اوباما' با مقامات استرالیایی برسرآن به توافق رسیده بود.

پیمان دفاعی بین استرالیا و آمریكا 60 سال قدمت دارد اما این نخستین بار است كه آمریكا نیروهای خود را برای مدت طولانی در استرالیا مستقر می كند.

براساس توافقات استرالیا و آمریكا همچنین قرار است هواپیماهای بدون سرنشین آمریكا برای عملیات خود از جزایر 'كوكاس' در اقیانوس هند و در مناطق شمال غرب استرالیا استفاده كنند.

جزیره 'كوكاس' در جنوب جزیره سوماترا اندونزی واقع شده و به همین دلیل اندونزی نیز طی یادداشتهای اعتراضی، به آمریكا و استرالیا اعلام كرده است طرح آمریكا برای ساخت پایگاه نظامی در جزایر'كوكاس' استرالیا واقع در سه هزار كیلومتری جنوب اندونزی، حاكمیت این كشور را نقض خواهد كرد.

اگرچه مقامات نظامی آمریكا و فرمانده نیروهای این كشور در منطقه آسیا و اقیانوس آرام تاكید دارند كه هدفشان افزایش تمرینهای مشترك با نیروهای دفاعی استرالیا است اما این اقدامها نگرانی و اعتراض مقامات و مردم كشورهای منطقه را به دنبال داشته است.

تحلیلگران نیز معتقدند آمریكا قصد دارد از خاك استرالیا برای گسترش حضور نظامی و هوایی خود دراقیانوس آرام استفاده كند و با توجه به تجربه حضور نیروهای آمریكایی در افغانستان و یمن كه موجب ترور افراد با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین شده، این نگرانی افزایش می یابد كه تجربه كشتن شهروندان توسط این هواپیماها در آسیای جنوب شرقی تكرار شود.

از: فرحناز اكرمی

مترجمام**1450





:: برچسب‌ها: برلین , فیلم ,
:: بازدید از این مطلب : 250
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: